Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Logo szkoły

05-070, Sulejówek

ul. Idzikowskiego 7b

tel: (22) 783 58 58
tel: (22) 783 97 71

Opinie

Wynikiem przeprowadzonej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej jest wydanie opinii.
 
 Wniosek o wydanie opinii 
Z pisemnym wnioskiem o wydanie opinii może wystąpić:
-  rodzic dziecka lub jego opiekun prawny,
-  sam uczeń jeżeli jest pełnoletni (tzn. ukończył 18 lat).
Wniosek zawiera podstawowe dane o dziecku oraz uzasadnienie konieczności wydania opinii. 
Druk wniosku o wydanie opinii znajduje się w sekretariacie Poradni. Należy go złożyć podczas wizyty w naszej placówce u osoby badającej dziecko. W razie potrzeby osoba badająca pomoże Państwu wypełnić wniosek. 
 
 
Dokumentacja dołączona do wniosku  
Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku osoby uczęszczającej do przedszkola, szkoły lub placówki także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni, należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
 
Informacje zawarte w opinii
Wzór opinii określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. (Dz.U. poz. 199 z 2013 r.). 
 
Opinia zawiera następujące elementy: 
• oznaczenie poradni wydającej opinię
• numer opinii
• datę wydania opinii
• podstawę prawną wydania opinii
• imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, datę i miejsce  jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania
• nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie oddziału (klasy), do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza
• określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii
• stanowisko Poradni w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego  uzasadnienie
• wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem
• wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla  pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu
• imiona i nazwisko oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię
• podpis dyrektora poradni.
 
Termin wydania opinii 
Opinię wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. 
Opinię wydaje się wnioskodawcy. Jest ona przygotowana do odbioru w sekretariacie Poradni.
 
 Rodzaje opinii wydawanych przez publiczne poradnie
Poradnia wydaje opinie w różnych sprawach dotyczących wychowania i edukacji, między innymi w sprawie: 
1. Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
2. Objęcie ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
3. Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
4. Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia);
5. Objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia;
6. Objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
7. Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
8. Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
9. Przyjęcia ucznia szkoły podstawowej do oddziału przysposabiającego do pracy;
10. Pierwszeństwa w przyjęciu do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej ucznia  z problemami zdrowotnymi;
11. Zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
12. Objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;
13. Innych,  związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży określonych w odrębnych przepisach.
  
Informacja o wynikach diagnozy
Poradnia, na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, wydaje również informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się dla innych potrzeb niż opinia - głównie dla np. potrzeb lekarzy, sądu lub ośrodka pomocy społecznej.