Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Logo szkoły

05-070, Sulejówek

ul. Idzikowskiego 7b

tel: (22) 783 58 58
tel: (22) 783 97 71

Ósmoklasista wybiera szkołę średnią

Moment podejmowania decyzji o wyborze szkoły lub zawodu jest zazwyczaj sytuacją trudną dla uczniów, a także dla ich rodziców. Uczeń podejmujący decyzję edukacyjną nie ma pewności, że jest ona prawidłowa, zawsze istnieje tu ryzyko niepowodzenia, nietrafnego wyboru, z którym uczeń będzie musiał sobie poradzić. Dodatkowo wiele czynników pozostaje poza bezpośrednią kontrolą, w tym poziom trudności egzaminu ósmoklasisty i związane z tym progi punktów do wybranych szkół. Nawet wkładając dużo pracy w naukę
i przygotowania do egzaminów zawsze cos może pójść nie tak.

Pamiętajmy, że wiek dojrzewania, kiedy wybiera się szkołę średnią, charakteryzuje większa pobudliwość emocjonalna, drażliwość, labilność i większa podatność na stres.  Dodatkowo napięcie mogą nasilać: naciski osób bliskich dotyczące decyzji podejmowanych przez ucznia, a także brak lub niedostateczna ilość informacji dotycząca szkół. Zależność od dorosłych ogranicza samodzielność młodych ludzi, powodując, że realizacja ich celów i wartości jest uzależniona od reakcji otoczenia. Działania zmierzające do wyboru szkoły doprowadzają w konsekwencji do zmiany całej sytuacji życiowej ucznia na całkiem nową,      w dużej mierze nieprzewidywalną. Zmianie tej ma prawo towarzyszyć bardziej lub mniej nasilony lęk. Podsumowując powyższe, sytuacja wyboru szkoły średniej jest trudna nawet               w zwykłej codzienności, a aktualna sytuacja gospodarcza i społeczna może dodatkowo zwiększać lęk. To moment, kiedy wsparcie dorosłych, przede wszystkim gotowość do rozmowy o uczuciach, jakie młody człowiek przeżywa w związku ze swoją sytuacją, jest szczególnie istotna.

 

Rodzicu! Jeśli potrzebujesz pomocy i wskazówek, jak wspierać dziecko w czasie wyboru szkoły, zajrzyj na nasze artykuły (m.in. „Rola Rodziców w wyborze przez dzieci kierunku kształcenia” i „Jak motywować dziecko do nauki”.).

 

Ósmoklasisto! Na pewne rzeczy nie masz wpływu. Na ile to możliwe, staraj się nimi nie przejmować. Zrób to co możesz.

  1. Ucz się. Realizuj program i przygotowuj się do egzaminów. Zacznij wcześniej                  i zaplanuj swoją pracę. Uzupełniaj braki w wiedzy i rozwiązuj egzaminy próbne. Podjęcie konkretnych działań obniża stres i zagospodarowuje czas.
  2. Dbaj o siebie. Odżywiaj się regularnie i zdrowo. Pamiętaj, że aktywność fizyczna poprawia sprawność umysłu i uwalnia endorfiny, które dają nam poczucie zadowolenia i napełniają optymizmem.
  3. Poznawaj siebie i swoje cechy. To bardzo ważny element decyzji edukacyjnych. Wypisz na karteczce, co lubisz robić i co Ci dobrze wychodzi, ale także to czego nie lubisz i od czego chciałbyś się trzymać z daleka. Pamiętaj o tym. Szukając swoich mocny stron, predyspozycji i zainteresowań, korzystaj z zasobów Internetu, np. z ogólnie dostępnych stron.:

http://www.poradnia.suwalki.pl/sites/all/files/Testy%20do%20badania%20predyspozycji%20i%20zainteresowan%20uczniow%20w%20szkole%20gimnazjalnej.pdf,

 https://sites.google.com/site/dladoradcyzawodowego/home/narzedzia-dla-doradcow/talent-game,

  1. Poznawaj szkoły. Najpierw stwórz pulę szkół, które Cię interesują. Oszacuj swój wynik punktowy na podstawie ocen semestralnych i wyników egzaminów próbnych. Może Ci pomóc strona https://waszaedukacja.pl/. Wejdź na strony wybranych szkół, oglądaj galerie zdjęć i szukaj informacji na forach rówieśniczych, ale pamiętaj żeby nie traktować ich dosłownie. To jednostkowe opinie, patrz raczej jaki obraz wyłania się z większości z nich. Na wiosnę wybierz się na dni otwarte do wybranych przez siebie szkół.
  2. Rozmawiaj. Przede wszystkim z rodzicami. Z przyjaciółmi, ale nie traktuj ich opinii, jak własnych. Szukaj swojej drogi. Pamiętaj też, że możesz się kontaktować z doradcą zawodowym, w szkole albo u nas, w Poradni. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, potrzebujesz omówić swoje pomysły albo wybory, dzwoń (227835858) albo pisz (poradnia@poradniapsych.pl).